Podstawowe różnice między prętem gładkim a żebrowanym
Stalowe pręty najczęściej wykorzystuje się w budownictwie przy zbrojeniu betonu i przy konstrukcji budynków. Dzięki temu elementy nośne budowli są trwalsze i bardziej wytrzymałe, czemu nie jest w stanie efektywnie sprostać sam beton. Najczęściej wykorzystywanymi rodzajami stalowych prętów, wykorzystywanymi na co dzień w budownictwie są pręty gładkie oraz żebrowane. Warto jednak zaznaczyć, że choć na pierwszy rzut oka nie widać między nimi znaczących kontrastów, poza innymi krawędziami, to nie są takie same. Tym, co w znaczny sposób je od siebie różni jest zastosowanie i klasy plastyczności. Owe klasy wpływają na giętkość materiału i ewentualną możliwość obróbki przed wykorzystaniem. Pręty stalowe gładkie znajdują się w klasie A-0 oraz A-I, oznacza to, że są łatwe w deformacji w zależności od potrzeb, ale i mniej wytrzymałe. Zaś pręty żebrowane można znaleźć w klasach A-II, A-III oraz A-III N. Dzięki temu też cechuje je większa wytrzymałość, ale i zarazem są stosunkowo trudniejsze do wygięcia i tym samym sztywniejsze.
Gdzie wykorzystuje się pręty gładkie i żebrowane?
Pręty gładkie mają szerokie zastosowanie, które co ciekawe nie ogranicza się do budownictwa. Są one bowiem często wykorzystywane w sektorze motoryzacyjnym m.in. przy produkcji podzespołów do pojazdów mechanicznych czy w przemyśle do produkcji wielkogabarytowych maszyn jak np. dźwigi. Niekiedy również w sektorze meblarskim, podczas produkcji podstaw mebli. W budownictwie stosuje się je często podczas wznoszenia masztów, kominów czy słupów.
Pręty żebrowane od gładkich różni przede wszystkim wygląd. Skręcona forma, dzięki której pręt ma na swojej krawędzi rowki, doskonale odpowiada za przyczepność zbrojenia do betonu. To znacznie wpływa na trwałość całej formy i zabezpieczą ją efektywniej niż w przypadku prętów gładkich. Co więcej, prętów żebrowanych używa się zarówno przy wzniesieniach betonowych, jak i żelbetowych. Najczęściej wykorzystuje się je z myślą o formach nastawionych na wzmożoną eksploatację, przy których kluczowa jest trwałość materiału. Oprócz tego, pręty żebrowe wykorzystuje się niekiedy przy budowaniu konstrukcji metalowych takich jak balustrady, ogrodzenia czy bramy.
Właściwości mechaniczne prętów gładkich i żebrowanych
Kolejnym aspektem, który wpływa na wybór odpowiedniego rodzaju pręta stalowego, są jego właściwości mechaniczne. Pręty gładkie, ze względu na swoją klasę plastyczności, charakteryzują się niższą wytrzymałością na rozciąganie oraz granicą plastyczności. Oznacza to, że są one bardziej podatne na odkształcenia i mniej odporne na działanie sił zewnętrznych. Z drugiej strony, pręty żebrowane mają wyższą wytrzymałość na rozciąganie oraz granicę plastyczności, co sprawia, że są one bardziej odporne na odkształcenia oraz działanie sił zewnętrznych. Dlatego też pręty żebrowane są częściej stosowane w konstrukcjach narażonych na duże obciążenia.
Technologia produkcji prętów gładkich i żebrowanych
Również technologia produkcji prętów gładkich i żebrowanych różni się między sobą. Pręty gładkie są wytwarzane poprzez walcowanie na gorąco, co pozwala na uzyskanie jednolitej struktury materiału. W przypadku prętów żebrowanych proces walcowania na gorąco jest uzupełniony o dodatkowe etapy, takie jak ciągnienie na zimno czy obróbka cieplna. Dzięki temu pręty żebrowane mają bardziej złożoną strukturę oraz lepsze właściwości mechaniczne, co przekłada się na ich wyższą wytrzymałość i trwałość.
Koszty związane z zastosowaniem prętów gładkich i żebrowanych
Warto również zwrócić uwagę na koszty związane z zastosowaniem prętów gładkich i żebrowanych. Ze względu na prostszą technologię produkcji oraz niższe właściwości mechaniczne, pręty gładkie są zazwyczaj tańsze od prętów żebrowanych. Jednakże, w przypadku konstrukcji narażonych na duże obciążenia, wybór prętów żebrowanych może okazać się bardziej opłacalny, ze względu na ich wyższą wytrzymałość i trwałość. Dlatego też, podczas podejmowania decyzji o wyborze odpowiedniego rodzaju pręta, warto uwzględnić zarówno koszty zakupu, jak i koszty związane z eksploatacją konstrukcji.